hatacancer.blogg.se

Jag heter Katrine och är mamma till Sander, 12 år. I februari 2016 opererades han för en stor hjärntumör.

Änglar

Kategori: Allmänt

I helgen har vi varit på en fin familjehelg på Pite Havsbad, arrangerad av Barncancerfonden norra. Vi och 37 andra barncancerdrabbade familjer. En del med sjuka barn, andra vars barn blivit friska och vissa vars barn blivit änglar.
 
Hotellboende, god mat, Nimbys värld, bio, äventyrsbad, pokemon walk. Massor av roligheter. Och tråkigheter.
Jag hoppades på förhand att vi skulle träffa någon av de tre familjer som vi blev bekanta med under vår tid på Barn 3 i Umeå. Det gjorde vi. En familj var där, men det blev ingen trevlig pratstund. Det blev ingen pratstund alls, bara ett kort "Hej". För vad ska man säga till föräldrar som har förlorat sin dotter, 15 år gammal? AML, den aggressivare varianten av leukemi, har förvandlat henne till en ängel.
Jag hittade inte orden, vilket är ovanligt för mig. Det känns ganska ruttet. En penninggåva till hennes minnesfond lindrar den ruttna känslan något.

Den familj som vi blev mest bekanta med på Barn 3, med en hjärntumördrabbad pojke jämnårig med Sander, var inte med på familjehelgen. Jag är inte säker på att jag vill veta varför......

KOMMENTARER:

  • Helena säger:
    2017-01-16 | 15:21:40

    Hej!
    Googlade mig in på din blogg. Är mamma till en 13-årig kille - vi har precis gjort samma resa som Er, operation av hjärntumör i oktober, konstaterad grad 2, nu i 5-årsmodellen med täta MR och en agenda att lära oss hantera väntan och oro mellan dessa, kände igen mig...oss i de ord du skriver. Hoppas Ni får ett ljusare 2017!

    Svar: Hej Helena!Hoppas att också ni får ett ljusare 2017. Man lär sig att leva på hoppet och efter nu ett år så känns det hanterbart och en "naturlig" del av vardagen. All lycka till er!
    Katrine Aslaksrud Lundström

Kommentera inlägget här: