hatacancer.blogg.se

Jag heter Katrine och är mamma till Sander, 12 år. I februari 2016 opererades han för en stor hjärntumör.

Besökt klassen

Kategori: Allmänt

Idag klockan 11 har vi besökt klassen, Fantastiska 5B.
Vi kom i slutet av rasten, då klassen var ute. Illtjut när några av tjejerna först såg Sander komma gående. Hysteriskt illtjut till och med. ”Hörni 5B, Sander är här!” ropade de till resten av klassen och alla kom rusande från backen där de åker madrass. Tur jag valde den vattenfasta mascaran dagen till ära.
Det blev många kramar och typ alla ville sitta bredvid Sander i klassrummet och samma i matsalen till lunchen. I matsalen fanns även andra klasser och jag tror det blev dagens snackis att Sander varit på besök. Jag lunchade med klassläraren och fick höra om en klass som mognat och fått en starkare sammanhållning, samt en annan attityd, där den tuffa och coola fasaden inte är lika viktig längre.
Ärret väckte lite blandade känslor, mest coolt, men även lite läskigt. Jag håller med, det är coolt – och lite läskigt.

Jag märker att onsdagen närmar sig. Jag känner att jag faktiskt är smått mentalt instabil. Jag brusade över för en nyans i tonen i ett sms som jag fick. Och jag var inte särskilt trevlig när jag ringde till Fora för att avsluta en försäkring på gamla företaget. Jag märker att veckorna av ständig mental press sätter sina spår.

Ute på stan, affären, pizzerian osv märker jag även att det finns två sorters människor. Majoriteten tillhör de som kommer fram, hälsar, kanske ger en kram eller ryggdunk och säger något i stil med ”vi följer bloggen”, ”vi tänker på er”, ”vad du skriver bra”, skönt att det gått bra hittills”, ”hur är det med grabben?”. De människorna som vågar komma fram.
Sedan finns de andra, de som vänder bort blicken och inte låtsas se en. Vi försöker att inte ta det personligt, utan tänker att de saknar ord om det som har hänt.

Oavsett vilket så märks det tydligt ute bland folk att inget är som vanligt längre.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-02-22 | 19:20:59

    Ingen annan än ni vet ni går igenom. Det är så individuellt. De människor som vänder sig bort vet nog inte riktigt vad de ska säga. Är rädd för er reaktion. Man behöver inte säga så mycket. En kram, en blick eller bara ett Hej räcker. Det är nog tillräckligt jobbigt som det är. Man orkar inte förklara för alla. Så var det för oss/Tina

  • Hanna Brännström säger:
    2016-02-22 | 20:51:25

    Dom flesta i klasserna (Både innanför och utanför 5B!) Bryr sig och saknar Sander. Kram Hqnna

  • Anonym säger:
    2016-02-22 | 20:56:28

    Bamsekram, om än på distans❤. /Katarina W.S

  • Marina säger:
    2016-02-22 | 21:28:10

    Vad roligt att Sander orkade med ett besök i klassen idag, dom månar om honom. Stor kram till dig Katrine

  • Eva säger:
    2016-02-22 | 22:24:47

    Hej Katrine
    I kväll fick jag adressen till din blogg och läser vad som drabbat Sander. Vi kan naturligtvis inte förstå vad ni hela familjen går igenom, kan bara tänka att det är ofattbart tufft. Tänker på er.
    Eva o Erling (Grandezza)

Kommentera inlägget här: