hatacancer.blogg.se

Jag heter Katrine och är mamma till Sander, 12 år. I februari 2016 opererades han för en stor hjärntumör.

Klass 5B

Kategori: Allmänt

Klass 5B på Pitholmsskolan är ingen vanlig klass. Det är en cancerdrabbad klass. Med undantag för några få dagar har en bänk stått tom hela terminen. Sanders bänk.

Det är inte bara familjer, släkt och vänner som drabbas av ett cancerbesked, det är även klasskompisar och lagkamrater. I detta fall dessutom i en ålder då det finns många tankar och funderingar även i vanliga fall.

Idag är ingen vanlig skoldag i klass 5B. Idag ska hela dagen ägnas åt att prata om och jobba med alla tankar om och till Sander. Bearbeta det hemska som drabbat Sander och hans familj.  Och hans släkt och hans vänner och hans lärare. Och hans klass, Fantastiska 5B.

 

Natten har varit bra. Första natten utan att personalen har väckt och kontrollerat Sander. Han har vaknat till någon gång, men inte behövt ta några extra värktabletter.
Även jag har sovit bra och somnat om tillsammans med Sander. Jag har sovit 6,5 timmar utan tabletter. Det är nytt rekord. Man tar inte gärna några tabletter under "Sandernatten", utan vill vara alert och lite på sin vakt. Det är trots allt vi som föräldrar som har det största vårdansvaret för honom. Det är vi som är tillsammans med honom hela dygnet runt.

KOMMENTARER:

  • Maria Blom säger:
    2016-02-12 | 10:35:16

    Underbara Katrine! Jag följer hur det går för Sander och gläds med er för alla framsteg. Vilken underbar familj, släkt och vänner! Den värmen når ända hit till Hudiksvall/Gävle. Jag skickar massor med kramar till er!!!!

  • Helena säger:
    2016-02-12 | 10:37:32

    Hej! Jag känner inte dig personligen, men berörs av din/Sanders/ eran historia. Mycket liknar vår berättelse då jag har en dotter på Sanders skola som råkat ut för samma sak som honom. Bra av lärarna att prata med barnen på en gång, och dom har ju (tyvärr) erfarenhet nu, inte länge sedan kontakt-ssk och sjukhusskolan var och pratade med lärarna där... Jag har skickat ett längre meddelade till dig på facebook för någon dag sedan, hoppas du hittar det. Önskar er all lycka till med allt!

  • Morbror Stefan säger:
    2016-02-12 | 11:13:13

    Hjärtat blir varmt när man läser engagemanget.❤️❤️❤️👍

  • Tomas L säger:
    2016-02-12 | 12:39:11

    Det finns säkert många frågor som rör runt även i vännernas huvuden och det är fantastiskt att det ges tillfälle att i grupp prata under skoltid. Jag upplever själv att bloggen varit till stor hjälp för Isaac som läser den tillsammans med oss och i samband med det kommer det ofta någon extra liten fråga. Ibland framkallad av oro och ibland av att det hänt något positivt.

Kommentera inlägget här: