hatacancer.blogg.se

Jag heter Katrine och är mamma till Sander, 12 år. I februari 2016 opererades han för en stor hjärntumör.

Dålig tajming - Vide är magsjuk

Kategori: Allmänt

Klockan 02 i natt inträffade det ytterst oönskade, Vide rusade på toa och kräktes. Vi ringde på personalen och snabbt bestämdes att Vide flyttas ut från avdelningen och till anhörigboendet två våningar ner. Magsjuka får bara inte härja på denna avdelning och Sander får inte smittas inför operationen imorgon.
Vi har sovmorgon på helgerna och väcks klockan nio, men jag vaknar alltid tidigt nuförtiden, så jag börjar med att duscha att ta på rena kläder. Sedan spritar jag allt som Vide kan ha pillat på med ytdesinfektion. Han är ju den klåfingriga typen, så jag torkar det mesta. Säkert kommer städet att göra samma sak, men jag vill få bort bacillerna innan Sander vaknar. Plötsligt förstår jag folk med bacillskräck. Sedan går jag med alla kläder till tvättstugan.
 
Vilken tur att jag inte orkade följa med till lägenheten igår! Nu när familjen inte är samlad längre behövs en förälder här till varje barn. 
Det blev Peter som flyttade ut tillsammans med Vide. Jag sover med tabletters hjälp och klockan 02 hade jag bara sovit en dryg timme och hyfsat groggy.
 
Många skriver till mig att jag är stark, och det är jag. På ytan. Jag tycks ha en förmåga att sätta tårar och onda tankar i ett off-läge tillsammans med barnen. Vi tre kan prata om det ohyggliga utan att det kommer en enda tår eller att rösten ens skälver. Men jag klarar det inte tillsammans med Peter, för hans smärta syns på utsidan och den får mig att vackla. Sen, på kvällen, när alla andra sover, så går jag in i on-läge och all smärta och alla tårar kommer ut. Jag sitter ute på avdelningen, i dagrummet eller tysta rummet på senkvällen/småtimmarna. Bloggen hjälper mig att få ut en del tankar ur huvudet och in i datorn. Det kommer alltid någon sköterska och tar hand om mig, håller om mig och pratar med mig. Det är väldigt skönt att tröstas av en som är lugn och trygg och som inte själv är ledsen och gråter.
Jag är långt ifrån så stark som alla tror, på insidan är jag precis lika skör som vilken annan drabbad mamma som helst, men det är få som ser det. På kvällarna kan jag känna mig som en figur i tunnaste glas, som går i tusen bitar om jag faller i golvet. Alltså får jag se till att inte falla.
 
Sander frågade igår kväll vem som sova med honom första natten på NIVA (neruointensiven).
-"Det bestämmer du, Sander".
- "Då väljer jag dig mamma. Det känns på något sätt tryggare. Pappa blev så ledsen i Piteå och då blev jag rädd".
 
Ojoj, kära barn, tur du slapp se din mammas reaktion över beskedet. Peters tårar är jämförelsevis ingenting.
Onsdagen åkte jag tidigt på morgonen med vår hingst till Umeå för kastrering. På vägen hem, några mil innan Skellefteå fick jag det fasansfulla samtalet från en gråtande pappa Peter "Sander har en stor hjärntumör och det ser inget bra ut. Han har högt tryck i huvudet. Vi ska åka ambulans till Umeå.
Jag får ett fullständigt hysteriskt anfall, men lyckas få bilen in på en parkeringsficka. Jag skriker gång på gång NEJ, NEJ, NEJ och gråter helt hysterisk. Jag slår nävarna i ratten.
Men den reaktionen slapp Sander se, och därför är han, på något orättvisa grunder, just nu lite tryggare med mig.
Jag lyckades i alla fall hysterisk ringa några samtal till mina närmaste, och till Evelina, som har om den kastrerade hästen till vardags. Hon och hennes kille kastar sig i bilen och kör till Skellefteå och möter mig på Statoil. Hur jag lyckades köra milen till Skellefteå, med hästtransport, är en gåta, förmodligen på ren automatik.
Jag hinner få tröst och samla kraft tillsammans med Evelina en stund innan ambulansen anländer med blåljus och sirener, i full fart. Stark och utan tårar kliver jag in i ambulansen och Evelina tar hästen till Piteå.
Stark och utan tårar, men inuti har jag kraschat helt.

KOMMENTARER:

  • Morbror Stefan säger:
    2016-02-07 | 09:45:07

    Vi håller tummarna att magsjukan inte smittar. Styrka är enligt mig precis det du skriver: Att försöka hålla det inombords och inte visa det utåt. Hoppas bara att du lyckas sova snart, men det är ju inte nåt som man gör på kommando. Många kramar från oss.❤️❤️❤️

  • Anna-Sara säger:
    2016-02-07 | 10:46:29

    Å nej, är Vide i skicka att åka hem eller...? Hör av er om det är något vi kan göra! Kram

  • Maria säger:
    2016-02-07 | 12:42:24

    Vilken mardröm... Sonens klasskompis fick också en hjärntumör och där det gick bra. Läkarna är fantastiskt duktiga! <3 Tänker på er! Kram!!

  • Anonym säger:
    2016-02-07 | 16:57:20

    Allting har sin tid. En tid att vara stark, en tid att slicka sina battle scars och jag hoppas att tiden när ni får fira att sjukdomen är ett minne blott är närmare än ni kan tro och hoppas på. Jag kramar er i tanken nu och hela dagen i morgon.

  • Kathleen säger:
    2016-02-07 | 17:51:54

    Hoppas innerligt att Sander inte blir magsjuk så han kan genomföra operationen imorgon som han är laddad för. Håller mina tummar och kommer att tänka på er alla imorgon! Kämpa på Katrine, du är en fantastisk människa med mycket styrka och hopp, ni kommer att fixa det här.

  • Jenny albiin säger:
    2016-02-07 | 18:23:58

    Hej jag fick höra av några jag kände att Sander har får cancer i lillhjärnan och är på sjukhus, jag går på samma skola som Sander i 7:an. Jag kan sätta mig in i sanders sits för att 09/14-15 opererade jag bort en knytnävs stor hjärn tumör i lillhjärnan, jag vet precis hur det känns att vara rädd för att dö av cancer att lämna dom man älskar och bryr sig om, jag vet också hur det kan kännas för familj och föräldrar att förlora sitt barn.jag har läst hela din blogg och det berör mig, det får mig att tänka tillbaka på tiden jag var på sjukhuset (avdelning 3). Mattias är en bra läkare hade han själv och ni har tur som får ha han, han e bra på att förklara och lungan. Jag är säker på att det kommer gå bra för Sander, dom är duktiga i Umeå. Om ni frågar Mattias vem Jenny Albiin är så är jag säker på att han kommer att veta. Håller arga tummar och tår för att det ska gå bra för Sander.

    Svar: Tack Jenny för att du hör av dig och delar med dig. Jag har egentligen valt att inte svara på några inlägg alls, men jag vill gärna svara till just dig. Jag hoppas att vi kan träffa dig och din familj någon gång framöver.
    Katrine Aslaksrud Lundström

  • Jenny albiin säger:
    2016-02-07 | 18:24:23

    Hej jag fick höra av några jag kände att Sander har får cancer i lillhjärnan och är på sjukhus, jag går på samma skola som Sander i 7:an. Jag kan sätta mig in i sanders sits för att 09/14-15 opererade jag bort en knytnävs stor hjärn tumör i lillhjärnan, jag vet precis hur det känns att vara rädd för att dö av cancer att lämna dom man älskar och bryr sig om, jag vet också hur det kan kännas för familj och föräldrar att förlora sitt barn.jag har läst hela din blogg och det berör mig, det får mig att tänka tillbaka på tiden jag var på sjukhuset (avdelning 3). Mattias är en bra läkare hade han själv och ni har tur som får ha han, han e bra på att förklara och lungan. Jag är säker på att det kommer gå bra för Sander, dom är duktiga i Umeå. Om ni frågar Mattias vem Jenny Albiin är så är jag säker på att han kommer att veta. Håller arga tummar och tår för att det ska gå bra för Sander.

  • Jenny albiin säger:
    2016-02-07 | 18:24:24

    Hej jag fick höra av några jag kände att Sander har får cancer i lillhjärnan och är på sjukhus, jag går på samma skola som Sander i 7:an. Jag kan sätta mig in i sanders sits för att 09/14-15 opererade jag bort en knytnävs stor hjärn tumör i lillhjärnan, jag vet precis hur det känns att vara rädd för att dö av cancer att lämna dom man älskar och bryr sig om, jag vet också hur det kan kännas för familj och föräldrar att förlora sitt barn.jag har läst hela din blogg och det berör mig, det får mig att tänka tillbaka på tiden jag var på sjukhuset (avdelning 3). Mattias är en bra läkare hade han själv och ni har tur som får ha han, han e bra på att förklara och lungan. Jag är säker på att det kommer gå bra för Sander, dom är duktiga i Umeå. Om ni frågar Mattias vem Jenny Albiin är så är jag säker på att han kommer att veta. Håller arga tummar och tår för att det ska gå bra för Sander.

  • Anonym säger:
    2016-02-07 | 18:25:04

    Hej jag fick höra av några jag kände att Sander har får cancer i lillhjärnan och är på sjukhus, jag går på samma skola som Sander i 7:an. Jag kan sätta mig in i sanders sits för att 09/14-15 opererade jag bort en knytnävs stor hjärn tumör i lillhjärnan, jag vet precis hur det känns att vara rädd för att dö av cancer att lämna dom man älskar och bryr sig om, jag vet också hur det kan kännas för familj och föräldrar att förlora sitt barn.jag har läst hela din blogg och det berör mig, det får mig att tänka tillbaka på tiden jag var på sjukhuset (avdelning 3). Mattias är en bra läkare hade han själv och ni har tur som får ha han, han e bra på att förklara och lungan. Jag är säker på att det kommer gå bra för Sander, dom är duktiga i Umeå. Om ni frågar Mattias vem Jenny Albiin är så är jag säker på att han kommer att veta. Håller arga tummar och tår för att det ska gå bra för Sander.

  • Anonym säger:
    2016-02-07 | 18:27:57

    Ja tänk vad man klarar för sina barn! Måste vara fantastiska människor som jobbar på avdelningen ni är på, som tar hand om dig också 😃 /bisse

  • None säger:
    2016-02-07 | 18:32:35

    Hej Katrin, jag heter Jenny jag går på samma skola som Sander men i 7:an, jag hörde av några jag känner att Sander har fått cancer, jag vet hur han känner sig. Den 14 september 2015 opererade jag bort en knytnäve stor hjärn tumör från lillhjärnan, vet hur det känns att vara rädda att dö av cancer att lämna dom man älskar, jag var det själv. Vet även på ett sätt hur föräldrar och anlänt känner sig. Har läst hela din blogg och la märket till att ni har Mattias som läkare, hade det själv när jag var på barn 3, han är riktigt bra. Jag håller alla tummar och tår att de ska gå bra på sanders operation, dem är bra på deras jobb och gör ett så bra jobb, kram.

  • None säger:
    2016-02-07 | 18:33:23

    Hej Katrin, jag heter Jenny jag går på samma skola som Sander men i 7:an, jag hörde av några jag känner att Sander har fått cancer, jag vet hur han känner sig. Den 14 september 2015 opererade jag bort en knytnäve stor hjärn tumör från lillhjärnan, vet hur det känns att vara rädda att dö av cancer att lämna dom man älskar, jag var det själv. Vet även på ett sätt hur föräldrar och anlänt känner sig. Har läst hela din blogg och la märket till att ni har Mattias som läkare, hade det själv när jag var på barn 3, han är riktigt bra. Jag håller alla tummar och tår att de ska gå bra på sanders operation, dem är bra på deras jobb och gör ett så bra jobb, kram.

  • Lotta säger:
    2016-02-07 | 19:47:49

    Det var m blandade känslor som vi lämnade er, hela familjen i Umeå igår. Skönt att få träffas o se att ni har det rätt bra trots omständigheterna. Ni får den bästa tänkbara vården. Som ni vet så är vi inte långt borta om det är något, tillsammans är vi starka o oslagbara, det ska vi ta vara på.

  • Tomas L säger:
    2016-02-07 | 20:04:56

    Det känns som om det är mycket bra att du har en ventil som gör att även du (ni) får utlopp. Hur man sedan gör det är individuellt men ni gör det alla på ett beundransvärt sätt mitt uppe i all kaos.
    Jag tänker inte ens försöka påstå att jag förstår hur ni måste känna er för det kan nog ingen som varit i samma situation.

    Isaac har tillsammans med oss läst dina inlägg och du ska veta att det hjälper väldigt mycket. Många frågor kommer efter läsningarna men även en insikt och förståelse över allvaret men att hans kompis är på det bästa ställe han just nu kan vara på. Så ni hjälper väldigt genom att dela med er av det ni går igenom.
    Vi här uppe håller alla tillgängliga tummar så hårt vi bara kan för att operationen inte behöver skjutas upp.

  • Anonym säger:
    2016-02-07 | 20:10:58

    STORT STORT LYCKA TILL IMORRN GUBBEN, JAG (vi) VET ALLA ATT DU ÄR EN KRIGARE IN I SJÄLEN...MIN EGEN KRIGARE TILL LAGKAPTEN :-) STOR KRAM SANDER
    //Jocke & Lucas

Kommentera inlägget här: