hatacancer.blogg.se

Jag heter Katrine och är mamma till Sander, 12 år. I februari 2016 opererades han för en stor hjärntumör.

En resa för livet

Kategori: Allmänt

Vi befinner oss verkligen i en resa för livet, bokstavligt uttryckt.
Nu sitter jag och tittar på TV-programmet med samma namn. Jag slås av tanken att Sander varit ett fattigt barn, i ett fattigt land i världen. Då hade hans liv inte gått att rädda. Trycket i hans hjärna, orsakat av tumören, oavsett vilken typ den har, hade lett till koma och sedan döden. Utan medicinering och operation hade han kanske redan varit död. Han hade knappast upplevt sin 12-årsdag den 23:e februari.

Jag uppskattar Sverige så mycket mer än tidigare. Trots att klimatet bitvis känns ruttet, som den senaste tidens snöoväder. För vården som finns här är fantastisk. Vilken kompetens och teknik vi har här! Och vi får den utan extra kostnad. Hela familjer är välkomna att bo på sjukhuset och stötta varandra. Sjuka barn och syskon får gå i sjukhusskola. Och detta är ändå bara några exempel.

Jag har också fått en annan syn på att betala skatt. Häromdagen skickade jag mitt aktiebolags månadsbetalning till skattskattemyndigheten,  en schysst slant, och då var det ändå inte värst denna månad. Det sved inte det allra minsta längre. För jag har sett vad man kan få för skattepengarna och jag kommer aldrig mer klaga över den skatt vi betalar i Sverige, ett land som jag aldrig tidigare har uppskattat tillräckligt.

Kommentera inlägget här: